Loading...
Blog
  • Main page
02
11
2010

Aportul optim de sare in dieta

By IT LSE 0

Organismul uman are nevoie de un aport optim atat de glucide, proteine, lipide cat si de vitamine si minerale. Dintre minerale, sodiul are rolul de a regla tensiunea arteriala si volumul sanguin dar si in functionarea optima a muschilor si nervilor.

Aportul optim al sodiului este important. De cele mai multe ori, este vorba de un aport exagerat al acestuia cu consecinte negative asupra starii de sanatate, agravand diverse afectiuni (insuficienta renala, insuficienta cardiaca, ciroza hepatica) prin retentia hidrica pe care acesta o determina.

Sodiul pe care il ingeram zilnic provine din mai multe surse: sarea de pe masa, sarea continuta in mod normal in alimente, cea adaugata in prepararea, procesarea alimentelor (aceasta contribuie in cea mai mare masura – >60%). Trebuie acordata atentie si  sodiului continut in diverse medicamente precum analgezice, antibiotice (oxacilina, penicilina sodica), antitusive, etc.

Aportul optim de sodiu la un om normal este de 2400mg sodiu pe zi ceea ce inseamna 6g sare ( 40%Na). In functie de afectiunile fiecarui individ se restrictioneaza acest aport.Inlocuirea NaCl cu sarea de potasiu poate fi benefica, insa monitorizarea potasemiei este importanta datorita riscului de acumulare a acestuia la pacientii cu insuficienta renala.

Ca si metode de reducere a sodiului in dieta mentionam:
–    alegem alimente sarace in sodiu – legume, fructe, peste si pui proaspete ( congelarea, conservarea alimentelor presupune un adaos mare de sare);
–    nu adaugam sare la prepararea mancarii;
–    oferim savoare mancarii cu ajutorul plantelor aromate : patrunjel, rozmarin, busuioc.
–    trebuie sa invatam sa citim eticheta produsului alimentar pe care il achizitionam, care nu specifica cantitatea de sare (NaCl)  ci pe cea de sodiu (Na); sarea contine 40% Na; o lingurita de sare contine 2400mg Na; sodiul este prezent pe eticheta si sub forma de glutamat monosodic, bicarbonat de sodiu, benzoat de sodiu, zaharina.

Obiceiurile alimentare se formeaza in copilarie.Si din aceasta cauza, rolul parintilor este unul foarte important.

author: IT LSE

Comment
0

Leave a reply

2 × 4 =